Continu op zoek naar het creëren van nieuwe ideeën, dat is Stefan Renkema. Dat blijkt wel want hij is oprichter van het platform Tafelgasten.com en directeur van Business Sales Academy.
Daarnaast schrijft hij zijn eigen sales boeken voor o.a. studenten aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen waar hij voor een lange tijd hoofddocent Sales & Marketing is geweest.
Boekentip 1: Sales Differentiation
Ik hou ervan om dingen nét even anders te doen dan de rest. Dit boek vind ik daarom echt inspirerend. Lee B. Salz laat je op een hele andere manier naar sales kijken.
De auteur heeft een duidelijke visie op hoe je je als sales professional kunt onderscheiden en deals kunt winnen tegen de prijzen die je wilt. En hij geeft daarbij goed uitgewerkte en verrassend praktische handvatten. Bijvoorbeeld over hoe je slimmer kunt omgaan met het inzetten van referenties tijdens je acquisitieproces.
“Win deals at the prices you want.“
Met dit boek leer je hoe je:
- unieke waarde kunt creëren voor klanten;
- producten of diensten kunt positioneren om op te vallen in de markt;
- kunt luisteren naar klanten en aan hun specifieke wensen kunt voldoen;
- differentiatie kunt vertalen naar overtuigende verkoopgesprekken;
- om kunt gaan met en kunt winnen van concurrentie.
Boekentip 2: The Innovative Sale
Dit boek is wat mij betreft een must read voor elke sales professional. De auteur stelt dat elke salesprofessional die succesvol wil zijn, zijn creatieve denkspieren moet trainen. Hij biedt in dit praktische manieren waarmee je buiten de meer traditionele salesbenaderingen leert denken.
Ik vind het vooral leuk hoe de auteur de manier van denken van kunstenaars en designers heeft verbonden met de principes van verkopen.
“Grow with the flow.”
Met dit boek leer je hoe je:
- waarde kunt creëren voor je klanten door behoeften en problemen centraal te stellen;
- op een meer creatieve en effectieve manier kunt verkopen;
- je kunt richten op behoeften en verwachtingen van klanten;
- verkoopprocessen kunt optimaliseren en stroomlijnen;
- innovatie kunt gebruiken om onderscheidend te zijn.
Boekentip 3: Go-Givers Sell More
Klein boekje met een grote impact. De auteurs draaien een aantal traditionele salesprincipes 180 graden en leggen een geheel eigen visie neer op hoe je daarmee succesvol kunt zijn.
Deze visie verpakken zij in hun ‘Five Laws‘ en daarmee zetten ze mij aan het denken over hoe je het leven vanuit een gevend perspectief kunt benaderen.
“Your true worth is determined by how much more you give in value than you take in payment.”
Met dit boek leer je hoe je:
- waarde aan anderen kunt bieden;
- jouw verkoopeffectiviteit kunt vergroten;
- met oprechte relaties duurzaam succesvol kunt zijn;
- effectief kunt netwerken en connecties kunt opbouwen;
- verkoopsuccessen van anderen kunt toepassen.
Boek om nog te lezen: The Qualified Sales Leader van John McMahon.
Maak verder kennis met Stefan & volg hem op LinkedIn. Of bekijk welke boeken Stefan zelf heeft geschreven.