Maak kennis met Ruben van den Burg: Senior Sales Professional van het jaar 2017, eigenaar van SalesPrikkels en voorzitter van het SMA Oost bestuur. Met een vleugje Twentse nuchterheid deelt Ruben zijn 3 sales boekentips.
Boekentip 1: Omringd door idioten
Deze boekentip (met stip op 1!) zul je wellicht niet verwachten van mij als adviseur. Toch is de keuze voor mij heel logisch als je kijkt naar mijn motto:
“Sales is mensenwerk waarbij continu focus op verbinden de brug naar succes vormt.“
Om ECHT verbinding te kunnen maken met de ander, oftewel figuurlijk het tapijt op te tillen, zul je eerst inzicht moeten hebben in je eigen persoon. Wie ben jij, waar liggen je sterktes en waar je ontwikkelpunten? Welk voorkeursgedrag vertoon ik op een goede maar ook slechte dag? Uiteraard gaat het boek daarna ook in op je omgeving. Hoe zit het met het voorkeursgedrag van mensen in jouw directe omgeving?
Stel je toch eens voor dat je veel beter inzicht hebt in je eigen kracht en ontwikkelpunten. En minstens zo belangrijkst, in dat van anderen. Wat een enorm effect dit zal hebben op jouw manier van beïnvloeden. Vanuit inzicht in voorkeursgedrag ben je in staat om veel beter te levelen met anderen. Het resultaat is dat jouw boodschap nog veel krachtiger over- en binnenkomt bij de ontvanger. Het boost jouw bouwen aan diepe en duurzame relaties. Je zult veel succesvoller zijn in het bereiken van je doelen.
“Het resultaten naar het lezen van dit boek: je leven wordt makkelijker. Krijgt meer dingen voor elkaar. Ergert je minder aan anderen. En je krijgt meer begrip voor denkwijzen van anderen.“
Insights Discovery: als Insights trainer heb ik heel veel gehad aan dit boek. Ik raad het elke professional dan ook van harte aan in combinatie met een persoonlijk Insights profiel.
Met mijn bedrijf SalesPrikkels biedt ik met deze methode concrete handvatten voor de professionele ontwikkeling van effectiviteit op zowel het individuele, team- en/of klantniveau. Een sterke basis voor effectieve samenwerking en optimaal functioneren.
Boekentip 2: Sales vanuit je hart
Dit boek van Richard van Kray heeft me echt geïnspireerd. Sales was en is voor mij alles behalve denken vanuit de transactie. Sales gaat over hoe je anderen beter kunt maken door te focussen op waarde toevoegen. Richard van Kray begrijpt dit als geen ander en neemt je hierin mee.
Dit salesboek beschrijft een aantal stappen die bijdragen aan ECHT van betekenis zijn voor je klant. Met praktische en nuttige tips die je zelf direct ook kunt toepassen in de dagelijkse praktijk.
“Succes is als een vlinder: als je het najaagt, vliegt het elke keer weer weg.”
Met dit boek leer je hoe je:
- op een authentieke manier contact kunt maken met je klant;
- op een empathische manier kunt luisteren naar je klant;
- kunt leren omgaan met afwijzingen en tegenslagen;
- op een professionele manier een netwerk kunt opbouwen en onderhouden;
- als verkoper je eigen kwaliteiten en valkuilen kunt herkennen.
Boekentip 3: Stop met verkopen, start met helpen
In dit boek geschreven door Mark Soons worstelt Claire om haar Life Coaching praktijk op te zetten. Gaandeweg ontdekt ze de vijf pijlers van de COACH Methode, die het werven van klanten niet alleen makkelijk, maar ook leuk maken:
- Echte connectie
- Obstakels blootleggen
- Aantrekkingskracht vergroten
- Congruent zijn
- Hartstocht
“Verkopen is niet moeilijk, je doet het alleen niet.“
In dit salesboek lees je meer over veel voorkomende denkfouten die er worden gemaakt tijdens intakes en verkoopgesprekken en hoe je deze links kunt laten liggen. Vervolgens werkt hij het onderliggende model uit, met behulp van case studies. Een boek met een krachtige boodschap voor iedere professional die aan klantenwerving doet.
Ik vind het woord HELPEN essentieel binnen sales. Deze mindset zorgt ervoor dat je samen met je klant bouwt aan de businesscase. Het gevolg is een duurzame relatie/partnership, waarbij het closen van de deal heel natuurlijk verloopt.
Boek om nog te lezen: Building A Story Brand & Atomic Habits.
Maak verder kennis met Ruben & volg hem op LinkedIn.