In deze rubriek 3 boekentips van Haider Elmuthafar. Haider werkt als recruiter voor Ampère en is daarnaast zelfstandig ondernemer. Hij helpt bedrijven met het optimaliseren van hun LinkedIn-profiel en -strategie.
Boekentip 1: Thinking, Fast and Slow
Het eerste boek heb ik meerdere malen gelezen en het boek blijft mij nieuwe inzichten bieden! Kort gezegd onthult het boek de twee manieren van denken: “systeem 1”, het snelle, intuïtieve en vaak onbewuste denken, en “systeem 2”, het langzamere, meer rationele en bewuste denken.
Het boek legt uit hoe deze systemen werken en hoe ze ons beslissingsproces beïnvloeden. Als ondernemer en professional maak je tal van keuzes per dag. Het is niet verkeerd om te begrijpen hoe en waarom je bepaalde keuzes maakt. Dit had mij een ski-ongeluk kunnen voorkomen!
“De kracht van intuïtie ligt in zijn vermogen om mentale shortcuts te gebruiken om snelle en efficiënte beslissingen te nemen, maar dezelfde vaardigheid kan ook leiden tot ernstige vooroordelen en fouten als deze verkeerd wordt toegepast.”
Met dit boek leer je:
- de verschillende manieren van denken kennen;
- informatie kritisch te beoordelen;
- hoe je de verschillende vormen van cognitieve beïnvloeding herkent;
- hoe je valkuilen vermijd bij het nemen van beslissingen;
- bewust te worden van hoe emoties onze denkprocessen kunnen beïnvloeden;
- hoe je de valkuilen van overmoed herkent.
Boekentip 2: Excellent Onderhandelen
Elke ondernemer of professional die ik tegenkom vraag ik om een boekentip. Dit boek is 3x naar voren gekomen dus ik moest het wel lezen! Het boek biedt praktische tips en technieken om succesvol te onderhandelen, voor zakelijke of persoonlijke interacties. De nadruk ligt op communicatie, flexibiliteit en het vinden van win-win oplossingen. Vooral dat laatste is erg waardevol als ondernemer.
Het boek is goed geschreven en toegankelijk voor iedereen, het is een must-read als je serieus bent over het verbeteren van je onderhandelingsvaardigheden!
Met dit boek leer je:
- te begrijpen wat de belangen van de andere partij zijn;
- doelen en alternatieve scenario’s op te stellen voordat je begint met onderhandelen;
- effectief te communiceren en goed te luisteren naar wat de andere partij te zeggen heeft;
- naar win-win oplossingen te zoeken die voor beide partijen gunstig zijn;
- te zorgen voor een goede relatie met de andere partij, zelfs als jullie meningen verschillen.
“Onderhandelen is geen oorlog. Het is een proces waarin je probeert tot een gezamenlijke beslissing te komen die voor beide partijen gunstig is.”
De bovenstaande quote benadrukt het belang van samenwerken en het creëren van de win-win die ik eerder benoemde. Doordat ik de gedachte van dit boek toepas verlies ik nooit een onderhandeling, want weggeven is niet altijd verliezen.
Boekentip 3: Master Your Mindset
Het volgende boek is voor iedereen die wil genieten van het leven. Het boek gaat over het bereiken van succes en geluk door middel van een positieve mindset. Dit boek biedt praktische tips en technieken om je denkpatronen te veranderen en je te helpen je doelen te bereiken.
Net als vele boeken is dit een doe boek! Als je echt iets wilt veranderen, bijvoorbeeld je doel behalen, dan moet je over tot actie en Master Your Mindset is de ideale handleiding.
“The only limit to our realization of tomorrow will be our doubts of today.“
Met dit boek leer je:
- hoe je verantwoordelijkheid voor je leven en keuzes neemt. Niet klagen, maar doen!;
- je doelen te bepalen en een plan te maken om ze te bereiken;
- je zelfbewustzijn en zelfreflectie te ontwikkelen om jezelf beter te begrijpen;
- tijd te besteden aan persoonlijke groei en ontwikkeling;
- om te gaan met tegenslagen en ze te zien als leermomenten.
Mede dankzij dit boek heb ik dagelijks een duidelijke focus voor mijn onderneming. Ik ken mijn doelen en ik weet wat ik moet doen om deze te behalen!
Boek om nog te lezen: 48 Laws of Power van Robert Greene.
Maak verder kennis met Haider & volg hem op LinkedIn.